Black Friday 2018 v ČR. Co říkají čísla?
Tým analytiků Picodi.com těsně před zahájením Black Friday provedl průzkum a vypracoval dotazník, který byl následně vyplněn českými spotřebiteli. Výsledky výzkumu částečně odhalily, co můžete očekávat od letošní největší slevové akce roku. V reportu se dozvíte mj., zda věřit slevám v obchodech, jaký je zájem zákazníků o Black Friday a také kolik Češi plánují utratit během černopátkových výprodejů, které letos připadají oficiálně na 23. listopadu.
Zákazníci rádi využívají příležitosti levného nákupu a možnosti ušetřit.
39% českých respondentů uvádí, že se letošních výprodejů zúčastní. Zájem o Black Friday roste pravděpodobně v důsledku marketingových činností. Zatímco před pěti lety Češi tento svátek konzumu příliš neprožívali, nyní nákupní horečka ovládla české obchody stejně jako v USA nebo ve Velké Británii.
Další čísla také svědčí o tom, že si výdaje stále více plánujeme.
Až 60% nakupujících postupně odkládá peníze na nákupy. 37% dotázaných vydělává natolik, že si může dovolit větší nákupy o Black Friday a jen 3% přiznává, že bude nakupovat na splátky. S pojmem Black Friday se nám většinou vybaví slevy na elektroniku a domácí spotřebiče, které se nacházejí na vrcholu prodejního žebříčku.
Češi plánují o Black Friday nákupy ve velkém.
Téměř polovina spotřebitelů (46%) hodlá koupit 2 až 3 produkty, a až 19% propadne nákupní horečce a pořídí si ve výprodejích více než 5 produktů. Až 62% nakupujících má své nákupy dopředu naplánované a už ví, co si koupí. Je to beze sporu nespočet příruček, čemuž vděčíme za obrovské množství informací týkajících se toho, co se vyplatí nakupovat a jaké zboží bude nejvíce zlevněno. Zbytek respondentů přiznává, že nemá jasnou představu o tom, co si chce koupit, a nejspíš využije nejlepších nabídek.
Černý pátek, který představuje zahájení vánoční nákupní sezóny, je skvělou příležitostí, jak pořídit dárky v klidu a s předstihem. Až 50% spotřebitelů využívá Black Friday právě k tomu, aby nakoupilo dárky pod stromeček. A o něco víc (56%) využijte výprodeje a udělá radost soběnebo koupí něco do domácnosti (22%).
I když se šíří znepokojivé zprávy o falešných slevách, většina spotřebitelů si s tím neláme hlavu.
Až 89% dotázaných tvrdí, že umí najít skutečné slevy v široké nabídce černopátkových výprodejůa jen 11% respondentů uvádí, že slevy jsou fiktivní a nezaslouží si naší pozornost. V této souvislosti stačí poznamenat, že podle statistik z minulého roku průměrná výše skutečných slev v českých eshopech dosáhla 63%.
Výsledky ankety ukázaly, že muži utratí v průměru více peněz ve výprodejích než ženy: 6 375 Kč (pánové) a 5 177 Kč (dámy).
Kterou věkovou skupinu zajímají černopátkové nabídky nejvíce?
Abychom to zjistili, probrali jsme statistiky z minulého roku, a srovnali návštěvnost našeho portálu v běžný pátek a o Black Friday. Ve všech věkových skupinách jsme zaznamenali pozoruhodný růst návštěvnosti webu. Ale vyšlo najevo, že nejstarší návštěvníci mají jednoznačně ze všech věkových skupin největší zájem o tuto výprodejovou akci a navštěvují web (věková skupina 65 let a více – 726% a kategorie 55-64 let – 1097%) více než obvykle.
Statistiky hovoří také o tom, že většina Čechů stále nejraději nakupuje z počítače (68%). 28% využívá k tomu mobilní telefon a jen 4% spotřebitelů zvolí tablet.
Black Friday v číslech
- 89% dotazovaných věří výprodejům a ví, jak najít skutečné slevy.
- 38% nemá jasnou představu o tom, co si koupí a nechá se zlákat nejlepšími nabídkami
- 60% respondentů odkládá peníze na nákupy ve výprodejích Black Friday.
- 46% hodlá ve výprodejích koupit 2-3 produkty.
Metodika
Studie vznikla na základě statistických údajů slevového portálu Picodi.com a výsledků ankety, která byla provedena ve dnech 25.10 až 31.10.2018.
Zdroj: Picodi.com