Projekt Čtení pomáhá odstartoval v roce 2011 jako reakce na tehdejší nízkou čtenářskou gramotnost u dětí. Cílem projektu je rozvíjet lásku ke knihám, porozumění textu a budování charitativního cítění. Za deset let fungování projekt pomohl téměř 600 charitativním organizacím částkou v řádech desítek milionů korun.
„Nenapadlo mě, že se projekt rozroste do takové šíře a tolik dětí se dostane ke knížkám. Je to jedna z mála pozitivních zpráv dnešních dnů,“ podotkl jeden z porotců projektu Marek Eben.
Děti získávají po přečtení knihy a správném zodpovězení testových otázek v projektu padesátikorunový kredit. Z nabídky nadací pro děti, dospělé i zvířata v nouzi si pak mohou vybrat, na kterou přispějí.
„Dovednost číst považuju za základní stavební kámen pro ostatní dovednosti a napadlo mě, že malé děti rády pomáhají. Proto jsme se rozhodl financovat takový projekt. O výběr knih jsme požádal Zdeňka Svěráka. Chtěl jsem, aby byly hodnotné, ale nepřekrývaly se v plném rozsahu s povinnou literaturou,“ sdělil Roman.
Knihy jsou rozděleny do tří kategorií podle věku čtenářů. V každé kategorii je minimálně 120 knih k výběru a stále se doplňují. Tituly vybírá odborná porota v čele se Zdeňkem Svěrákem. Mezi dětmi je nejoblíbenější soubor knih o Harrym Potterovi, z českých knih pak Povídání o pejskovi a kočičce. Více informací k projektu je na internetových stránkách
Zakladatelem a donátorem projektu je bývalý šéf ČEZ Martin Roman. Před lety reagoval na špatné výsledky českých žáků v mezinárodním testu čtenářské gramotnosti PISA. Projekt měl zvýšit motivaci dětí k četbě a zlepšit jejich porozumění psanému textu. Na dnešní tiskové konferenci uvedli, že knihy svádějí těžký boj s konkurencí sociálních sítí.
„Projekt bude pokračovat dál. Chtěl bych do něho vnést nové cesty, jak ho přiblížit dalším dětem. Například oslovením pedagogických fakult a seznámením budoucích učitelů českého jazyka s tímto projektem. Vždyť učitelé a knihovny jsou největším pilířem Čtení pomáhá,“ uvedl Roman.
Z letošního celostátního průzkumu dětí a mládeže od šesti do 19 let vyplývá, že počet knih přečtených za rok zůstal na stejné úrovni jako v roce 2017; starší děti přečetly za rok zhruba 7,3 knihy a dospívající 8,9 knihy. Stále jsou však děti, které ke čtení nemají žádný vztah. Pandemie koronaviru negativně ovlivnila četbu časopisů, podíl nečtenářů se v případě dospívajících zvýšil z 15 procent v roce 2017 na 30 procent v roce 2021, v případě starších dětí ze 14 procent na 28 procent.
Studie s tématem proměny volného času a čtenářství v době pandemie navazuje na předcházející studie z let 2013 a 2017. Sběr dat se uskutečnil on-line metodou i v terénu v dubnu až červnu 2021 a zúčastnilo se ho 2040 respondentů ve věku šest až 19 let. Výzkum byl proveden ve spolupráci Národní knihovny ČR a agentury Nielsen Admosphere.