Podle recentního průzkumu, který provedla společnost GTS Alive zaměřeného na učitele českých základních škol, se 73 % pedagogů vyslovilo pro zákaz používání mobilních telefonů během vyučování. Tato skutečnost odráží obavy učitelů ohledně soustředění a motivace žáků ve školním prostředí. Pětina oslovených učitelů se s tímto názorem neztotožňuje, což zároveň dokládá rozdělené postoje na téma digitální technologie ve vzdělávání.
Průzkum, který se uskutečnil mezi 2393 učiteli v listopadu a prosinci loňského roku, ukázal, že na Slovensku je podpora umělé inteligence ve výuce výrazně nižší – pouze 29 procent učitelů tuto technologii využívá. Naopak v českých školách se umělá inteligence dostává do výuky a přípravy u 56 % učitelů. Tento trend naznačuje, že čeští pedagogové jsou otevřenější integraci moderních technologií do výuky.
Zákaz mobilních telefonů ve školách není nic nového. Například Francie zavedla zákaz pro žáky základních a středních škol už v roce 2018. Stejně tak Dánsko plánuje podobný krok a norská vláda oznámila minimální věkovou hranici 15 let pro používání sociálních sítí. V českém městě Vsetín pak toto opatření platí ve všech základních školách.
Co se týče atmosféry ve třídách, většina učitelů uvádí, že se za poslední roky zhoršila. Až 75 % pedagogů souhlasí, že se změnily i disciplína a motivace žáků, přičemž 80 % z nich považuje zhoršené psychické zdraví dětí během posledních let za klíčový faktor. Tato situace se ještě umocnila uzavřením škol během pandemie COVID-19, na což poukazuje polovina učitelů.
Co se týče hodnocení vedení škol, téměř dvě třetiny učitelů vnímají, že jejich ředitelé vykonávají kvalitní práci. Zbylá pětina má opačný názor. V případě obtížných situací se 75 % učitelů cítí dostatečně podporováno ze strany vedení. I přesto více než 10 % učitelů zažilo, že během školního roku nedošlo k žádné hospitaci ze strany vedení ve své třídě, což naznačuje prostor pro zlepšení v oblasti pedagogické podpory.
Zajímavé je, že učitelé, kteří jsou ve službě méně než tři roky, často pocitují větší podporu ze strany vedení i kolegů a jejich pracovní motivace je v tomto školním roce vyšší než u jejich zkušenějších protějšků. Nicméně, pokud začínající učitelé vyjadřují kritiku, často se týká administrativy, postojů některých rodičů a žáků a také neochoty některých kolegů přijímat moderní digitální technologie.
Celkově se dá říct, že situace ve školství v České republice má své výzvy, a je zřejmé, že mobilní telefony a technologie hrají klíčovou roli v debatách o tom, jak zefektivnit vzdělávání a zajistit, aby se žáci mohli soustředit na to nejdůležitější – učení.
Zdroj: ČTK