Společný česko-německý projekt vysokorychlostní trati (VRT) z hlavního města do Ústí nad Labem a Drážďan představuje Správa železnic na tradičním železničním veletrhu InnoTrans v Berlíně. Informační stánek je součástí expozice Svobodného státu Sasko a Evropského seskupení pro územní spolupráci (ESÚS). Největším lákadlem projektu je příprava Krušnohorského tunelu, který bude s délkou až 30 kilometrů nejdelší ve střední Evropě.
Projekt Nového železničního spojení Drážďany – Praha je díky mezinárodní spolupráci Správy železnic a DB Netz s podporou ESÚS zastoupen na veletrhu železniční dopravy a techniky InnoTrans. Společný prezentační stánek v hale 7.2b představuje návštěvníkům aktuální stav prací na nové vysokorychlostní trati, její přínosy, způsob napojení na českou a německou železniční infrastrukturu a specifické aspekty přeshraniční přípravy.
Ve společném stánku je k vidění model razicího stroje TBM. Právě tato technologie umožní vznik Krušnohorského tunelu, který je klíčovou, a zároveň nejsložitější stavbou na úseku Praha – Drážďany. Připraveny jsou také modely železničních jednotek provázejících historií, současností a budoucností železničního spojení Via Vindobona, které propojuje tři hlavní města střední Evropy.
Projektanti již pracují na zpracování technického návrhu v podrobnosti dokumentace pro územní rozhodnutí na úsecích VRT Podřipsko a Krušnohorský tunel. Většina trati je navržena pro rychlost 320 km/h s výhradním provozem osobní dopravy. Část ale využije také nákladní doprava. Jízdní doba mezi Prahou a Drážďany se po dokončení trati zkrátí ze současných 2,5 hodiny na 60 minut. Zrychlení dopravy zaznamená nejen významná část obyvatel Středočeského, ale především Ústeckého kraje, a to díky propojení vysokorychlostní infrastruktury se stávající železniční sítí. Zahájení výstavby prvního úseku předpokládá Správa železnic v roce 2027.
Zdroj: Správa železnic