ČNB přichází s vlastním seriálem o penězích a finanční gramotnosti. Cyklus krátkých zábavně-vzdělávacích videí je určený pro žáky 2. stupně ZŠ a prvních ročníků SŠ. V roli sebevědomého žáka účinkuje herec Lukáš Pavlásek a jako jeho „učitel“ vystupuje člen bankovní rady ČNB Aleš Michl. Díly jsou volně přístupné na webové stránce www.otanegramota.cz, kanálu Youtube a sociálních sítích ČNB Instagram, Facebook a Twitter.
Výuka finanční gramotnosti je od roku 2013 povinnou součástí vzdělávání na základních školách. Každá škola ale může k výuce přistoupit po svém. Některé ji začleňují do „tradičních“ předmětů – např. při výuce procentních počtů v matematice. V již tak napjatých učebních plánech, které se navíc zpozdily i kvůli distanční výuce během pandemie, učitelé těžko hledají čas a vhodné, ucelené materiály, kterými by dětem předali alespoň základy finanční gramotnosti v souvislostech. Právě proto se ČNB rozhodla vytvořit stručné a kompletní materiály založené na prezentaci Osobní finance a následně i její doplněk v podobě vzdělávacích videí s názvem Finanční trampoty Oty Negramoty. Tento „balíček“ by měl učitelům pomoci předat základy osobních financí během obvyklé, tedy omezené časové dotace, kterou na výuku finanční gramotnosti na školách mají.
V seriálu ČNB se Ota Negramota alias „kandidát zvěd“ rozhodne, že se stane finančním géniem. Osloví proto člena bankovní rady ČNB Aleše Michla, aby mu svět osobních financí postupně představil. Postavička zmateného, ale o to sebevědomějšího Oty provede žáky a studenty různými životními situacemi zábavnou formou a s vtipem. Netradiční dvojice vysvětlí, jak peníze vznikají a zanikají, jak přemýšlet o rodinném rozpočtu či jaký je rozdíl mezi přáním a potřebou. Proberou spolu i témata, jak bezpečně nakupovat a proč je důležité celoživotní vzdělávání. Diváci se ale seznámí také s pojmy jako hypotéka nebo RPSN, dozví se, že není půjčka jako půjčka, a dostanou i vysvětlení, co znamená tzv. investiční trojúhelník.
„Novou sérií videí máme ambici zábavnou a nenásilnou formou povzbudit zájem mladých lidí o téma financí a představit ČNB veřejnosti jako nezávislého a aktivního partnera pro vzdělávání v otázkách finanční gramotnosti. Seriál není zdaleka vše, co v tomto směru ČNB nabízí – videa by měla učitele i jejich žáky nasměrovat k využití dalších podkladů připravených od ČNB pro výuku v našich školách,“ uvedla Denisa Všetíčková, mluvčí ČNB a vedoucí referátu vztahů s médii a veřejností odboru komunikace, který zodpovídá za projekty z oblasti finanční gramotnosti. „Zvyšování finanční gramotnosti mladých generací je sice primárně rolí státu, ale i ČNB může díky svému zaměření, nekomerčnímu charakteru a potřebnému know-how přispívat k tomu, aby žáci a studenti získali základní představu, jak se vyhnout předlužení či jak se dostat z dluhové pasti,“ dodala.
Osm videí z tohoto populárně-naučného cyklu, jejichž stopáž se pohybuje okolo pěti minut, ČNB zveřejňovala postupně každé pondělí, poslední díl vyšel 18. dubna. Témata jednotlivých dílů vycházejí z webu Peníze na útěku a z výše zmíněné výukové prezentace na téma Osobní finance, která je dostupná na webu ČNB. Jsou jimi: Zrození peněz; Potřeba a přání vs. krocení rozpočtu; Bezpečný nákup; Práce; Bydlení; Založení rodiny; Dluhová past; Investiční speciál. Každý díl doprovází tematický kvíz a souhrn toho nejdůležitějšího.
Zdroj: Odbor komunikace ČNB