Nádraží v Bečově, Chebu a Františkových Lázních projdou rekonstrukcí

Karlovarský kraj plánuje zlepšit komfort cestujících, modernizovat železniční stanice a přizpůsobit nádražní budovy standardům 21. století. Tento ambiciózní projekt zahrnuje rekonstrukci několika nádražních objektů v regionech s oslabenou infrastrukturou. V Karlovarském kraji se například dočká obnovy nádraží v Chebu, Bečově nad Teplou a Františkových Lázních.

Po úspěšném pilotním projektu v Ústeckém kraji obdržela Správa železnic grant z programu JTM, který kombinuje úvěr Evropské investiční banky s dotacemi. Tyto prostředky budou využity na rekonstrukci osmi nádražních budov v Ústeckém, Karlovarském a Moravskoslezském kraji, přičemž celkové náklady na projekt přesáhnou 3,2 miliardy korun.

Úvěr od Evropské investiční banky na tyto projekty činí více než 2,3 miliardy korun, přičemž podpora z Evropské unie představuje 25 % celkové částky úvěru, což znamená dotaci téměř 580 milionů korun.

Rekonstrukce nádražních budov přinese zvýšení komfortu pro cestující, energetické úspory a zajištění bezbariérového přístupu. Například modernizace stanice ve Františkových Lázních naváže na současný projekt opravy nádražní budovy, který by měl být dokončen na jaře. Během těchto prací bude budova obnovena s ohledem na historický vzhled fasády a střechy, včetně detailů, jako jsou římsy. Interiérové úpravy zahrnují kompletní obnovu podlah, stěn a podhledů a modernizaci odbavovací haly a pokladen. Po rekonstrukci vznikne také jedenáct nových bytů v horních patrech.

Památkově chráněná nádražní budova v Chebu z roku 1962 se rovněž dočká rekonstrukce. Vzhledem k významu této stavby bude zapojena odborná pomoc při plánování úprav. Projekt bude zahrnovat obnovu hydroizolace a vnějších plášťů budovy, včetně výroby nového obkladu, který odpovídá původním rozměrům, struktuře a barvám. Obnoví se rovněž nevhodné rozvody, vnitřní povrchy a poškozené prvky budou opraveny v souladu s požadavky památkové ochrany.

Součástí úprav bude modernizace orientačního systému na nádraží, vytváření nových parkovacích míst pro automobily a zázemí pro cyklisty, stejně jako instalace fotovoltaické elektrárny. V plánu je i vytvoření polyfunkčního prostoru vhodného pro kulturní a společenské akce.

Současná nádražní budova v Chebu, postavená v roce 1962, je jedním z nejvýznamnějších děl architekta Josefa Dandy, jenž se specializoval na železniční stavby. Chebské nádraží je jednou ze tří jeho realizací, které vznikly na místech starších budov zničených během druhé světové války, spolu s nádražím v Klatovech a Pardubicích.

Nová budova v Chebu nahradila téměř dvacet let fungující provizorní stavbu, která vznikla na místě původního chebského nádraží, zničeného v roce 1945. Staré nádraží, které bylo historicky prvním v městě, bylo otevřeno v roce 1865, kdy 15. října zahájilo provoz na tratích Cheb – Slapanov – Waldsassen a Cheb – Františkovy Lázně.

Reprezentativní budova v secesním stylu, dlouhá téměř dvě stě metrů, byla navržena renomovaným mnichovským architektem Heinrichem von Hügela. Objekt, jehož výstavba stála 1,5 milionu zlatých, lákal cestující bohatým zázemím včetně tří poštovních úřadů, pěti celnic, čekáren, velkého restauračního sálu a více než stovky obytných či kancelářských prostor. Po rekonstrukci v roce 1910, která vyžadovala investici přes milion tehdejších říšských marek, se chebská nádražní stanice stala secesní perlou mezi obdobnými zařízeními.

K tragédii došlo o pětatřicet let později, na konci války, kdy staré nádraží v Chebu zničilo letecké bombardování spojeneckých sil. Tato událost zároveň znamenala zničení železničního viaduktu přes řeku Ohři a také místního letiště, což lamentovalo o ztrátu významných infrastrukturálních prvků v regionu.

Rekonstrukce a modernizace stávající železniční infrastruktury nejenže přispějí k zlepšení služeb pro cestující, ale také podpoří rozvoj regionu jako celku. Nové projekty zaměřené na zvýšení efektivity a komfortu veřejné dopravy mají za cíl potkat moderní potřeby cestujících a přispět k ekologičtějšímu způsobu přepravy, což je klíčovou součástí budoucího rozvoje veřejné dopravy v Karlovarském kraji. Tyto úpravy jsou významným krokem ke zlepšení kvality cestování napříč celým regionem a k zatraktivnění železniční dopravy pro širokou veřejnost.

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Email