Omezení odkladů školní docházky a slovní hodnocení: Sněmovna zvažuje schválení nové novely školského zákona

Česká Sněmovna se připravuje na schválení poslanecké novely školského zákona, která by přinesla zásadní změny do systému základního vzdělávání. Navrhované úpravy se týkají omezení odkladů zahájení povinné školní docházky, zrušení přípravných tříd a zavedení slovního hodnocení místo známkování v prvních dvou třídách.

Jedním z klíčových návrhů je přesun zápisů do první třídy základních škol z dubna na období mezi 15. lednem a 15. únorem. Tato změna se rovněž dotkne termínů pro zápis do mateřských škol, které se přesunou na březen a duben.

Odklady školní docházky, které podle současných údajů ročně využije 20.000 dětí, by nově měly nastávat jen ve výjimečných a odůvodněných případech. Poslanecký návrh připouští odkládání školní docházky pouze tehdy, pokud zdravotní stav dítěte (například závažná fyzická nebo psychická postižení) účast ve výuce znemožňuje. Důvod pro odklad by mělo podpořit doporučení specialistů a školského poradenského zařízení, přičemž běžní pediatři by tuto pravomoc neměli.

Snížení množství odkladů může uvolnit kapacitu mateřských škol, čímž by se zpřístupnily pro tříleté děti. Novela vznikla v reakci na doporučení odborníků, kteří upozornili na to, že Česká republika má vysoký počet dětí nastupujících do školy až v sedmi letech, což je v evropském měřítku nadprůměrné.

Další významnou změnou je plánované zavedení slovního hodnocení místo známkování pro první ročník od září 2027 a pro druhý ročník o rok později. Toto opatření má vést děti k tomu, aby se učily kvůli znalostem a dovednostem, než kvůli známkám, což by mělo zmírnit obavy rodičů z neúspěchu jejich dětí.

Podle nové úpravy by žáci neměli opakovat první třídu nezávisle na prospěchu, s výjimkami povolenými ředitelem na základě odborného doporučení. Tato úprava by mohla vstoupit v platnost od září 2026. Zrušení přípravných tříd je naplánováno na rok 2029.

Poslanci očekávají, že schválení těchto změn povede k modernizaci a zefektivnění vzdělávacího systému v Česku, zaměření škol více na individuální potřeby žáků a zlepšení přístupu ke kvalitnímu vzdělání pro všechny věkové skupiny.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Email

Top

KOMERČNÍ ČLÁNEK

Nikdy nezmeškejte žádnou důležitou zprávu.