V Karlových Varech půjde k zemi další most. Poté, co musel být před dvěma roky kvůli špatnému stavu zbourán a nově postaven most v Doubí, čeká letos na podzim úplně stejný osud i Dvorský most.
„Bohužel v letech 2010-2018 se do Dvorského mostu neinvestovala ani koruna a podle toho stav mostu vypadá,“ řekl náměstek karlovarské primátorky Petr Bursík (ODS).
Teprve loni si město nechalo zpracovat diagnostiku. A výsledek byl tragický: na stupnici od 1 do 7, která se pro hodnocení technického stavu mostů používá, dostal za mostní i svislé konstrukce šestky, což označuje velmi špatný stav, který vyžaduje rychlou nápravu. „Například když se navrtaly dutiny mostu, hodinu z nich vytékala voda,“ dokreslil Bursík.
Město sice nechalo udělat nejzákladnější opravy jako zalití viditelných ocelových konstrukcí, hrubou opravu povrchu a zalití spár. Celková oprava by však byla natolik náročná a stála by tolik, že se vyplatí postavit most nový.
Aby se příprava co nejvíce urychlila, bude stejně jako u Doubského mostu použit tzv. žlutý fidic. U něho město pouze zadá parametry mostu a stavební firma si sama zajistí projektovou dokumentaci a potřebná povolení. Stavba by díky tomu měla začít už letos na podzim a skončit do konce roku 2021. Město na ni počítá s výdaji 120 milionů korun.
Ještě předtím však bude na nějakou dobu znovu kompletně uzavřen most na ulici Kpt. Jaroše přes Chodovský potok nedaleko Moseru. „Ten byl sice opravován teprve před dvěma roky, ale prohnuly se u něho mostní nosníky, takže bylo nutné stavbu reklamovat,“ uvedl Bursík.
Tím problémy s mosty v Karlových Varech nekončí.
V druhé polovině ledna bude mít město k dispozici konečné výsledky diagnostiky Chebského mostu. Už nyní je ale jasné, že ani on se velkým investicím do budoucna nevyhne.
Dále se na letošek připravuje diagnostika Drahovického mostu a přemostění průtahu v prodloužení Chebského mostu. „Průběžně pak budou probíhat i prohlídky mostů a lávek přes Teplou dalších mostních konstrukcí v katastrálním území Karlových Varů. Dohromady na to máme letos v rozpočtu 4,5 milionu korun,“ uvedl Bursík. Celkem má město ve své správě 47 mostů a mostků a 27 lávek.
Ucpanému centru pomůže nový most
Pomoct vyřešit ucpané centrum, ale i sousední Tuhnice a Rybáře by měl zcela nový most v Karlových Varech. Ten povede v prodloužení Charkovské ulice a na druhé straně řeky se mimoúrovňově napojí na průtah a zároveň se přes areál bývalého pivovaru nově vybudovanou silnicí propojí se Sokolovskou ulicí.
„Záměrem je dostat auta co nejrychleji na průtah a výrazně tím odlehčit Chebskému mostu, Západní, Sokolovské a dalším přilehlým ulicím,“ uvedl náměstek karlovarské primátorky Petr Bursík (ODS). Potřebu nového mostu zvyšuje i plánovaná oprava Chebského mostu a nová výstavba jednak na pravém břehu Ohře v Tuhnicích, jednak v areálu bývalého pivovaru.
V současné době funguje pracovní skupina, která se snaží najít kompromis mezi požadavky vlastníka pozemků a městem. Zároveň bude potřeba dořešit, jak bude vypadat doprava v širším okolí. Ve hře je podle Bursíka například i varianta, že by u nového mostu vyrostl integrovaný dopravní terminál, který byl původně plánován ve Varšavské ulici. Výhodou by bylo jeho přímé napojení na průtah, takže by meziměstské autobusy nemusely jezdit přes město.
„Pokud se podaří vše dohodnout, mohlo by se zhruba do pěti let začít stavět,“ řekl Bursík. V tomto případě se kloní i k vyhlášení architektonické soutěže na podobu mostu. „Bude to výrazný technický prvek v krajině, který by měl mít architektonickou kvalitu,“ dodal Bursík.
Autor: Redakce